Επτά «ψυχροπολεμικές» ταινίες επιστημονικής φαντασίας!

«Οι κομμουνιστές επιτίθενται!» του Steve Habrat

Μετάφραση: Ροβεσπιέρος

Κατά τη διάρκεια του «Κόκκινου τρόμου» που κυριάρχησε στις ΗΠΑ στα χρόνια του Μακαρθισμού από τα τέλη της δεκαετίας του ’40 μέχρι τα τέλη του ’50, το Κομμουνιστικό Κόμμα θεωρήθηκε από το ευρύ κοινό ως ένα αόρατο ή εξωγήινο κακό που θα μπορούσε να χτυπήσει στο λεπτό.

Οι ταινίες επιστημονικής φαντασίας που γυρίστηκαν εκείνη την εποχή προωθούσαν πολύ την ιδέα αυτή.

Επτά «ψυχροπολεμικές» ταινίες επιστημονικής φαντασίαςΑυτές οι ταινίες στην πραγματικότητα σχολιάζουν τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνησή μας (ΗΠΑ) απεικόνιζε το Κομμουνιστικό Κόμμα και πώς θα πρέπει να αντιδρούμε, ερχόμενοι σε επαφή μαζί του.

Το έθνος τους αντιλαμβάνονταν σαν τέρατα ή εξωγήινους που μπορούσαν να έρθουν ανά πάσα στιγμή και να καταστρέψουν τις μορφές διακυβέρνησης κι εμάς ως άτομα.

Οι εξωγήινες επιθέσεις των ταινιών αυτών θα μπορούσαν επίσης να συμβολίζουν την ιδέα ότι οι κομμουνιστές θα επιτεθούν προσπαθώντας να ξεκινήσουν μια επανάσταση.

Αυτές οι ταινίες στηρίζονται στην παράνοια και στον φόβο που επικρατούσε στις ΗΠΑ πως μια άγνωστη δύναμη θα μπορούσε να έχει ένα όπλο (ατομική βόμβα) πιο ισχυρό από οτιδήποτε διέθεταν.

Κάθε μια από αυτές τις ταινίες παρουσιάζει μια διαφορετική εκδοχή της απειλής ενός ξένου ή εξωγήινου κακού.

1. The Day the Earth Stood Still (Η μέρα όπου η γη έμεινε ακίνητη)

Σκηνοθεσία Robert Wise (1951). Διάσημη ταινία της εποχής. Δύο εξωγήινοι, ο Klaatu κι ο Gort, έρχονται στην Ουάσινγκτον για να μας προειδοποιήσουν για τους βίαιους τρόπους μας.

Επτά «ψυχροπολεμικές» ταινίες επιστημονικής φαντασίαςO Klaatu προειδοποιεί πως αν δεν αρχίσουμε να ζούμε ειρηνικά, τότε θα καταστραφούμε από μια φυλή σούπερ ρομπότ που δημιουργήθηκε στον πλανήτη του.

Η κεντρική ιδέα μιας κακής εξωγήινης δύναμης που περιπολεί τον γαλαξία και προσπαθεί να κρατήσει τους πάντες σε τάξη. Η εκδήλωση της παράνοιας ενός εξωγήινου κακού που επιτίθεται με πανίσχυρα όπλα.

Αυτό συμβαδίζει επίσης με την ιδέα πως εάν διατηρήσουμε έναν ορισμένο τρόπο ζωής, τότε τελικά θα γνωρίσουμε μια επανάσταση που θα αλλάξει τις ΗΠΑ.

Στην ταινία ο εξωγήινος Klaatu απεικονίζεται σαν κανονικός άνθρωπος που περπατάει γύρω μας αλλά δεν τον παρατηρεί κανείς. Η ταινία υποδηλώνει ότι μπορεί να συναναστρεφόμαστε με κάποιον πολύ επικίνδυνο κι ίσως δεν το συνειδητοποιούμε.

Ακολουθεί την γενική ιδέα πως οι κομμουνιστές μπορεί να είναι οπουδήποτε κι ο οποιοσδήποτε.

Η απειλή του Klaatu πατάει στον φόβο που ένιωθαν οι Αμερικανοί όταν οι Σοβιετικοί προσπαθούσαν να φτιάξουν ατομική βόμβα.

2. Invasion of the Body Snatchers (Εισβολή των Απαγωγέων)

Σκηνοθεσία Don Siegel (1956). Η ταινία είναι πιο ξεκάθαρη σε θέματα που αφορούν την ηθική του Κομμουνιστικού Κόμματος.

Επτά «ψυχροπολεμικές» ταινίες επιστημονικής φαντασίαςEπικεντρώνεται σε μια μικρή πόλη που έχει κατακλυστεί από μια μυστηριώδη εξωγήινη δύναμη που αντιγράφει τους κατοίκους της.

Αυτή η δύναμη μετατρέπει τους ανθρώπους από ξεχωριστά άτομα, σε άμυαλα ρομπότ δίχως προσωπικότητα ή συναισθήματα.

Ακόμη μια φορά τα εξωγήινα αντίγραφα είναι φυσιολογικοί, καθημερινοί άνθρωποι που ζουν ανάμεσά μας. Επαναλαμβάνεται η ιδέα πως οι κομμουνιστές θα μπορούσαν να είναι οπουδήποτε, σε οποιαδήποτε πόλη και ότι σιγά-σιγά κυριεύουν τις ΗΠΑ.

Στο τέλος της ταινίας, ο κύριος χαρακτήρας, ο Δρ. Bennell, έχει μια συζήτηση με τον Δρ. Kauffman, ο οποίος είναι θύμα επίθεσης από τους απαγωγείς σώματος. Κατά τη διάρκεια αυτής της συζήτησης, ο Δρ. Kauffmann λέει:

«Αγάπη, επιθυμία, φιλοδοξία, πίστη, χωρίς αυτά η ζωή είναι τόσο απλή, πιστέψτε με!»

Αυτή η φράση παραπέμπει στην εικόνα που έχουν οι ΗΠΑ για το Κομμουνιστικό Κόμμα. Υποδηλώνει πως τα μέλη του ΚΚ έχουν εκπαιδευτεί ώστε να μην έχουν συναισθήματα και να ζουν βάσει συγκεκριμένων κατευθυντήριων γραμμών που επινοήθηκαν από μια ξένη δύναμη.

Η ιδέα ενός τρομακτικού όπλου διαπερνά ολόκληρη την ταινία αν και δεν είναι τόσο προφανής. Ο μηχανισμός λοβοτομής είναι το όπλο, που αλλάζει τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων και την προσωπικότητά τους.

3. Them! (Αυτοί !)

Σκηνοθεσία Gordon Douglas (1954). Η ιδέα του κακού με διαφορετικό τρόπο. Αντί εξωγήινων, το κακό τώρα που απειλεί τη χώρα είναι γιγαντιαία, μεταλλαγμένα μυρμήγκια.

Επτά «ψυχροπολεμικές» ταινίες επιστημονικής φαντασίαςΑυτά εμφανίζονται σιγά-σιγά και σκοτώνουν όποιον έρχονται σε επαφή μαζί τους. Σύντομα δύο μυρμήγκια – βασίλισσες εγκαταλείπουν τη φωλιά κι εξαφανίζονται. Ο στρατός προσπαθεί να βρει αυτά τις δύο βασίλισσες πριν δημιουργήσουν κι άλλες αποικίες μυρμηγκιών.

Η ταινία αντιμετωπίζει το θέμα των πειραμάτων με ατομικά όπλα και των κινδύνων που μπορεί να προκύψουν. Επικρίνει την ανάπτυξη ατομικών όπλων και τις ζημιές που μπορεί να κάνουν, χωρίς κατ ‘ανάγκη να καταστρέφουν πόλεις.

Τα μυρμήγκια συμβολίζουν στις παραμορφώσεις που συνέβησαν στους ανθρώπους μετά τη ρίψη των ατομικών βομβών σε Χιροσίμα και Ναγκασάκι.

Τα μυρμήγκια μπορούν επίσης να συμβολίζουν όπλα προερχόμενα από μία ξένη χώρα. Ακουμπά πάνω στην παράνοια πως οι κομμουνιστές μπορούν να είναι οπουδήποτε κι ότι είναι απαραίτητο να τους καταστρέψουμε.

Αυτή η ιδέα παίρνει μορφή στις δύο βασίλισσες που διαφεύγουν προσπαθώντας να δημιουργήσουν νέες αποικίες. Αντικατοπτρίζει την προπαγάνδα ότι οι κομμουνιστές βρίσκονται κάπου στη χώρα, διαρκώς αυξάνονται και τελικά καταλαμβάνουν τον κόσμο.

4. Forbidden Planet (Απαγορευμένος Πλανήτης)

Σκηνοθεσία Fred M. Wilcox (1956). Μια ταινία που εξερευνά το κακό και την ατομική παράνοια με πολύ διαφορετικό τρόπο από ό, τι οι προηγούμενες.

Επτά «ψυχροπολεμικές» ταινίες επιστημονικής φαντασίαςΑντί του φόβου επίθεσης στο έδαφος των ΗΠΑ, παρουσιάζονται οι αντιδράσεις ορισμένων πολιτών μας καθώς πέφτουν πάνω σε ένα διαφορετικό τρόπο ζωής.

Η ταινία τοποθετείται στο μέλλον κι ακολουθεί το πλήρωμα ενός διαστημοπλοίου των Ενωμένων Πλανητών, που εξερευνούν έναν πλανήτη στον οποίο όλη η ζωή φαίνεται πως έχει εξαφανιστεί.

Το πλήρωμα συναντά τον Δρ. Morbius, που τους προειδοποιεί να εγκαταλείψουν τον πλανήτη για να σωθούν από κάποιον αόρατο κίνδυνο.

Η αντίληψη για τους Κομμουνιστές σύντομα παρουσιάζεται στο πρόσωπο της κόρης του Δρ. Morbius, Altaira.

Στη σκηνή, όπου ο διοικητής Adams φιλά την Altaira κι εκείνη αμέσως μετά τον ρωτά ποιο είναι το νόημα του φιλιού. Του λέει πως δεν αισθάνθηκε κάποιο συναίσθημα από το φιλί, αλλά καθώς η ταινία προχωρεί, αρχίζει να νιώθει κάτι για τον διοικητή Adams.

Είναι επίσης σαφές ότι ο Δρ. Morbius προστατεύει πολύ την κόρη του και την έχει εκπαιδεύσει με έναν σχεδόν κομμουνιστικό τρόπο σκέψης.

Το εξωτερικό κακό εμφανίζεται και πάλι με τη μορφή ενός αόρατου τέρατος που επιτίθεται χωρίς προειδοποίηση. Το τέρας επιτίθεται πολλές φορές «παίζοντας» την παράνοια της ξένης επίθεσης.

Σύντομα γίνεται γνωστό ότι το τέρας δημιουργείται από τον Δρ. Morbius. Το πλήρωμα μαθαίνει ότι ο πλανήτης αποτελείται από μια εξαιρετικά ευφυή φυλή που δημιούργησε πολλές εφευρέσεις, συμπεριλαμβανομένης μιας συσκευής που ονομάζεται Πλαστικός Εκπαιδευτής που επιτρέπει στον χρήστη να αυξήσει τη νοημοσύνη του.

Αυτή η πτυχή της ταινίας θα μπορούσε να συμβολίζει το γεγονός ότι οι Σοβιετικοί αναπτύσουν νέες τεχνολογίες. Αυτό ενισχύει και τον φόβο της δημιουργίας ατομικής βόμβας.

Όλα συγκλίνουν στην ιδέα πως ο Δρ. Morbius ίσως είναι ένας τρομερός κομμουνιστής! Ζει μονάχα για να δουλεύει, προωθώντας τα πράγματα εμπρός παρά να σταματήσει, για να βιώσει κι άλλες πτυχές της ζωής.

5. Invaders From Mars (Εισβολείς από τον Άρη)

Σκηνοθεσία William Cameron (1953). Ταινία με θέμα τα εξωτερικά δεινά και την παράνοια των ατομικών όπλων.

Επτά «ψυχροπολεμικές» ταινίες επιστημονικής φαντασίαςΗ ταινία αφορά ένα νεαρό αγόρι που ονομάζεται David, ο οποίος βλέπει μια συντριβή UFO στο χωράφι πίσω από το σπίτι του. Στη συνέχεια, το λέει στον πατέρα του, George, που είναι επιστήμονας.

Ο George διερευνά αν ο γιος του λέει την αλήθεια. Όμως περνάνε αρκετές ώρες κι ο George δεν επιστρέφει σπίτι κι η σύζυγός του καλεί την αστυνομία αναφέροντας την εξαφάνισή του.

Λίγο μετά την εξαφάνισή του, ο George επιστρέφει αλλά δείχνει πολύ διαφορετικός. Από έναν καλό κι αγαπητό πατέρα μετατρέπεται σε ένα ψυχρό και χωρίς συναισθήματα πρόσωπο.

Σύντομα ανακαλύπτουμε ότι στον George είχε εμφυτευτεί ένα chip στο πίσω μέρος του κεφαλιού του που ευθύνεται για την αλλαγή της προσωπικότητάς του κι ότι κάποιοι εξωγήινοι έχουν δημιουργήσει μια υπόγεια μυστική βάση.

Οι εξωγήινοι για άλλη μια φορά είναι το εξωτερικό κακό που απειλεί τις ΗΠΑ.

Μετά τη πλύση εγκεφάλου που δέχτηκε από τους Αρειανούς, ο George αρχίζει να βγαίνει έξω για να βρει κι άλλους ανθρώπους που μπορούν να μετατραπούν σε ασυναίσθητα μηχανήματα που βγαίνουν έξω για να κάνουν τα θελήματα του Αρχηγού των Αρειανών.

Σε μια σκηνή βλέπουμε τον George να πηγαίνει τον Συνταγματάρχη Fielding στο χωράφι της εξωγήνιας βάσης όπου κι αιχμαλωτίζεται και μετατρέπεται σε έναν ανόητο σκλάβο.

Αυτό συμβολίζει την ιδέα πως οι κομμουνιστές θα μπορούσαν να είναι οποιοσδήποτε ακόμα και μέσα στην Αμερικανική κυβέρνηση ή στο στρατό.

Αυτό δείχνει κι ο χαρακτήρας του Αρχηγού της Αστυνομίας, που έχει επίσης υποστεί πλύση εγκεφάλου και θέλει να προκαλέσει κακό. Προσπαθεί να επιβεβαιώνει την εικόνα πως οι κομμουνιστές στρατολογούν για το κόμμα τους μέσα στις ΗΠΑ.

Το ασυνήθιστο κομμάτι της ταινίας αφορά τους ίδιους τους εξωγήινους κι ακόμη και τον ηγέτη τους που τους ελέγχει όλους. Οι Αρειανοί παρουσιάζονται σαν ανόητοι δούλοι που ζουν μόνο για να τον υπηρετούν.

Παρουσιάζονται ολόιδιοι φορώντας πράσινες στολές και πρόσωπα, που παρομοιάζουν με τις μάσκες αερίων.

Το όλο σημείο της επίθεσης από τον Άρη είναι η προσπάθεια να σαμποτάρουν την ανάπτυξη όπλων που λαμβάνει χώρα στην πόλη που προσγειώνονται.

Αυτή η ταινία κουμπώνει τέλεια με την προπαγάνδα και την παράνοια που ένιωθε ο αμερικανικός λαός εκείνη την εποχή.

Οι στολές των σκλάβων θυμίζουν έντονα προστατευτικές στολές και μάσκες αερίων που φοράνε οι επιστήμονες. Στολές που διαφημίζονται στο κοινό ότι προστατεύουν από ατομικές επιθέσεις.

Ο Αρειανός Πρωθυπουργός έχει επίσης ενδιαφέρον γιατί αντικατοπτρίζει τις ιδέες των αρχηγών του κομμουνιστικού κόμματος.

Φαίνεται πως θέλουν μόνο να επωφεληθούν οι ίδιοι και δεν τους νοιάζει το ευρύ κοινό.

Σε μια σκηνή ο David ικετεύει τον Αρειανό ηγέτη να μην βλάψει την οικογένεια ή τους φίλους του κι η αντίδραση στα αίτημά του, η οποία είναι αδιάφορη, αγνοώντας τον νεαρό.

6. The Angry Red Planet (Ο Θυμωμένος Κόκκινος Πλανήτης)

Σκηνοθεσία Ib Melchior (1959). Μια ομάδα αστροναυτών που αποστέλλονται για να εξερευνήσουν τον Άρη, αλλά μόλις φτάνουν στον πλανήτη συμβαίνουν παράξενα πράγματα.

Επτά «ψυχροπολεμικές» ταινίες επιστημονικής φαντασίαςΤο θέμα του εξωτερικού κακού είναι παρών αλλά παρουσιάζεται με πολύ ασυνήθιστο τρόπο. Στις προηγούμενες ταινίες που εξετάσαμε, το κακό ήταν πάντα πολύ φρικιαστικό, αλλά εδώ το κακό συνδυάζεται με το τοπίο.

Σε ένα σημείο, οι αστροναύτες εγκαταλείπουν το διαστημόπλοιο για να εξερευνήσουν τον πλανήτη.

Ένας από τους αστροναύτες, η Ίρις, απομακρύνεται από την ομάδα και τυχαίνει να βρει ένα παράξενο φυτό. Μόλις το πλησιάσει αρκετά, το φυτό αρχίζει την επίθεση προσπαθώντας να την σκοτώσει.

Αυτό παρουσιάζει το κακό με ένα δραστικά διαφορετικό τρόπο από ό,τι οι προηγούμενες ταινίες. Η ιδέα ότι το κακό θα μπορούσε να είναι πίσω από τη γωνία και ότι διατρέχουμε τον κίνδυνο να πέσουμε κατευθείαν στην παγίδα του εχθρού.

Αυτό εμφανίζεται επίσης στο τέρας Bat-Rat-Spider-Crab ένα τέρας που αρχικά δείχνει σαν ένα είδος δέντρου. Όταν οι αστροναύτες σκοντάφτουν πάνω σε αυτό το πλάσμα, το χτυπάνε με ένα μαχαίρι, που ξυπνάει το τέρας και το κάνει να επιτεθεί στους αστροναύτες.

Προς το τέλος της ταινίας, ένας από τους αστροναύτες, ο Thomas, γλιτώνει από την επίθεση μιας γιγαντιαίας αμοιβάδας. Το χέρι του όμως τραυματίζεται άσχημα και χειροτερεύει. Όταν οι αστροναύτες επιστρέψουν στη γη, οι γιατροί που τον εξετάζουν δεν βρίσκουν τρόπο να καθορίσουν το χέρι του.

Οι γιατροί που προσπαθούν να βρουν μια θεραπεία ίσως είναι μια άμεση αναφορά στην κυβέρνηση που προσπαθεί να βρει έναν τρόπο να σταματήσει την εξάπλωση του Κομμουνισμού στις ΗΠΑ.

Επτά «ψυχροπολεμικές» ταινίες επιστημονικής φαντασίαςΣτο τέλος της ταινίας, οι Αρειανοί στέλνουν ένα μήνυμα στη γη με τους αστροναύτες. Το μήνυμα λέει:

«Άνθρωποι της Γης, εμείς από τον πλανήτη Άρη, σας δίνουμε αυτή την προειδοποίηση. Ακούστε προσεκτικά και θυμηθείτε.. Γνωρίζουμε τον πλανήτη σας Γη από τότε που το πρώτο πλάσμα σύρθηκε από την αρχέγονη λάσπη των θαλασσών σας για να γίνει άνθρωπος.

Για χιλιετίες, παρακολουθήσαμε την πρόοδό σας, εδώ και αιώνες,, ακούσαμε τα ραδιοσήματά σας και μάθατε την ομιλία και την κουλτούρα σας.. Και τώρα, έχετε εισβάλει στο σπίτι μας. Τεχνολογικοί ενήλικες, αλλά πνευματικά και συναισθηματικά βρέφη. Σας κρατήσαμε εδώ αποφασίζοντας τη μοίρα σας.

Εάν οι κατώτερες μορφές ζωής του πλανήτη σας κατέστρεφαν, δεν θα είχαμε παρεμβαίνει. Αλλά επιζήσατε. Ο πολιτισμός σας δεν έχει προχωρήσει πέρα ​​από την καταστροφή, τον πόλεμο και τη βία.

Κάνετε ό,τι θέλετε στον ευατό σας και στον πλανήτη σας, αλλά θυμηθείτε αυτή την προειδοποίηση: Μην Επιστρέψετε στον Άρη.

Θα σας επιτραπεί να φύγετε για αυτό το μοναδικό σκοπό: Να μεταφέρετε την Προειδοποίηση στη Γη.

Μην έρθετε εδώ. Μπορούμε και θα καταστρέψουμε, όλη τη ζωή στον πλανήτη σας, αν δεν μας προσέξετε.

Μας είδατε, σας επιτράπηκε μια ματιά στον κόσμο μας. ΠΗΓΑΙΝΕΤΕ τώρα. Προειδοποιήστε την ανθρωπότητα να μην επιστρέψει απρόσκλητη.»

Αυτό το μήνυμα αντανακλά σε μεγάλο βαθμό την ιδέα ότι μια ξένη δύναμη παρακολουθεί και μας μελετάει. Ο ισχυρισμός ότι έχουν όπλα που θα μπορούσαν να μας καταστρέψουν μοιάζει να αντικατοπτρίζει το φόβο των ατομικών όπλων που κατέχει μια μυστηριώδη ξένη δύναμη.

7. It Came From Outer Space (Ήρθε από το εξώτερο διάστημα)

Σκηνοθεσία Jack Arnold (1953). Η ταινία ασχολείται με τους ίδιους φόβους που κυριαρχούν στη χώρα, αλλά επιτίθεται στην προπαγάνδα που ήταν πολύ δημοφιλής τότε.

Επτά «ψυχροπολεμικές» ταινίες επιστημονικής φαντασίαςΗ ταινία παίζει με ψέματα και φήμες που διαδίδονταν. Σε μια μικρή πόλη της Αριζόνα ένας επιστήμονας, ο John, και η φίλη του Ellen, προσπαθούν να εξετάσουν έναν παράξενο μετεωρίτη που έπεσε στη γη.

Σύντομα θα μάθουν ότι ο μετεωρίτης είναι στην πραγματικότητα ένα UFO που έχει πέσει τυχαία. Ο εξωγήινος κατέχει τα σώματα ορισμένων ανθρώπων και τα μετατρέπει από κανονικούς, καθημερινούς ανθρώπους σε μηχανήματα δίχως συναισθήματα.

Ο John σύντομα μαθαίνει ότι οι εξωγήινοι δεν θέλουν το κακό και το μόνο που ζητούν είναι χρόνος για να επισκευάσουν το πλοίο τους.

Αυτό παίζει με την ιδέα ενός εξωτερικού κακού, αλλά επίσης υποδηλώνει ότι μερικές φορές θεωρούμε κάτι ως κακό όμως στην ουσία δεν γνωρίζουμε τίποτα για αυτό.

Στο τέλος της ταινίας, ο σερίφης της πόλης αποφασίζει ότι δεν εμπιστεύεται τους εξωγήινους και σκοπεύει να τους σκοτώσει.

Αυτό μπορεί να αντανακλά την εχθρότητα που είχαν οι ΗΠΑ εναντίον του Κομμουνιστικού Κόμματος. Οι άνθρωποι που θέλουν να σκοτώσουν τους εξωγήινους στην ταινία δεν τους καταλαβαίνουν αρκετά και αφού δεν έχουν δει όλα τα γεγονότα, χαρακτηρίζουν τους εξωγήινους ως κακούς.

Η ταινία βάζει το ζήτημα της προπαγάνδας και βρίσκει επίσης τον χρόνο να αντιμετωπίσει και την παράνοια της ατομικής βόμβας.

Η ταινία ενθαρρύνει έναν πιο ειρηνικό τρόπο εξέτασης των θεμάτων, αλλά αφήνει μια μικρή αίσθηση ανησυχίας, καθώς δεν είμαστε ακόμα εξοικειωμένοι με αυτούς τους επισκέπτες.

Επίλογος

Επτά «ψυχροπολεμικές» ταινίες επιστημονικής φαντασίαςΌλες αυτές οι ταινίες επιστημονικής-φαντασίας της δεκαετίας του 1950 και του 1960 προφανώς έγιναν για να θαμπώσουν το κοινό.

Είναι δύσκολο να πιστέψουμε ότι αυτές οι ταινίες παρουσίαζαν έξυπνες πληροφορίες κι όχι απλά διασκεδάζοντάς μας σαν τυπικές ταινίες Β’ κατηγορίας.

Αντανακλούν τέλεια μια εποχή που η παράνοια είχε το πάνω χέρι πάνω από την πλειοψηφία του πληθυσμού και τον συνεχή φόβο πως κάτι ξένο θα μπορούσε να έρθει και να αλλάξει τον τρόπο ζωής μας.

Αν κοιτάξετε κάτω από την επιφάνεια, θα δείτε πολλά περισσότερα από φανταχτερά ειδικά εφέ. Θα βρείτε καλοεκφρασμένες ιδέες.

Πηγή: Anti-Film School

Print Friendly, PDF & Email
(Visited 85 times, 1 visits today)