Πού στοχεύει η κυβέρνηση με το «πολλαπλό βιβλίο»;
Γόνιμο προβληματισμό για τις στοχεύσεις της κυβέρνησης αναφορικά με την υιοθέτηση και εφαρμογή του λεγόμενου «πολλαπλού βιβλίου» εκφράζει η ΕΛΜΕ Πειραιά σε αναλυτική της ανακοίνωση.
Τα νέα βιβλία που έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση, και ήδη έχουν πάρει παράταση πολλές φορές μέχρι να ετοιμαστούν, θα αφορούν αρχικά τις τάξεις του Γυμνασίου και την Α’ Λυκείου (αργότερα θα επεκταθεί στη Β’ και στην Γ’ Λυκείου) και θα αρχίσουν το επόμενο διάστημα να αναρτώνται ψηφιακά, ενώ έως και τον Φεβρουάριο του 2026 θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί της κάθε ειδικότητας σε κάθε σχολείο να επιλέξουν για κάθε μάθημα ένα από αυτά.
«Το βιβλίο παραμένει ΕΝΑ σε κάθε σχολείο, ΕΝΑ για κάθε μαθητή/μαθήτρια. Αυτό που αλλάζει είναι πως κάθε σχολείο μπορεί να επιλέγει και διαφορετικό βιβλίο (σ.σ. από τα 2 – 3 που θα υπάρχουν για κάθε μάθημα). Με άλλα λόγια, άλλο βιβλίο θα μπορεί να χρησιμοποιεί ένα σχολείο στην Εκάλη και άλλο βιβλίο ένα σχολείο στην Κρήτη. Άλλο βιβλίο να έχει ένα Πρότυπο και άλλο ένα τυπικό σχολείο»,
εξηγεί η ΕΛΜΕ.
Το υπουργείο ισχυρίζεται ότι όλα τα βιβλία θα πληρούν ένα ελάχιστο απαιτούμενο επίπεδο ποιότητας, αυτό όμως δεν απαγορεύει τη δυνατότητα ενός εκδοτικού οίκου και μιας συγγραφικής ομάδας να δημιουργήσουν βιβλία μεγαλύτερης δυσκολίας και υψηλότερης απαιτητικότητας, επισημαίνει η ΕΛΜΕ, δίνοντας το παράδειγμα των εκατοντάδων βοηθημάτων που κυκλοφορούν στο εμπόριο για την προετοιμασία των μαθητών για τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι δημοσιεύματα έχουν αναδείξει πως ένα μεγάλο ποσοστό των νέων βιβλίων προς επιλογή είναι τέτοια φροντιστηριακά βοηθήματα.
«Κάποιοι, εκτός από φροντιστήρια, εκτός από βοηθήματα, θα διαθέτουν πλέον και δικά τους σχολικά εγχειρίδια, ανοίγοντας ταυτόχρονα πολύ επικίνδυνους δρόμους – ακόμα και να προσπαθούν να δελεάσουν εκπαιδευτικούς για να επιλέγουν το βιβλίο τους! Και θα λάβουν μάλιστα πακτωλό κρατικού χρήματος γι’ αυτόν τον σκοπό, από τη φορολογία των εργαζομένων»,
τονίζει η ΕΛΜΕ.

Και προσθέτει:
«Στην ουσία αυτό που θα γίνει είναι η δημιουργία πολλών κατηγοριών διδακτικών βιβλίων, για κάθε τύπο και προφίλ σχολείου, ανάλογα τελικά με το κοινωνικό – οικονομικό υπόβαθρο των μαθητών του κάθε σχολείου, που εξαρτάται φυσικά και από την περιοχή όπου εδρεύει το σχολείο. Ουσιαστικά λοιπόν οι εκπαιδευτικοί και οι σύλλογοι διδασκόντων θα κληθούν να κατατάξουν οι ίδιοι τους μαθητές τους. Αντικειμενικά, και μέσα από την επιλογή βιβλίου γίνεται ένα ακόμα βήμα στη διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα της Εκπαίδευσης, στη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, όπως άλλωστε έχουν διακηρύξει ως στόχο η κυβέρνηση («πολυτυπία»), η ΕΕ και ο ΟΟΣΑ».
Συνεχίζοντας η ΕΛΜΕ αναφέρει:
«Μήπως μεθοδεύεται τελικά αυτό που συμβαίνει στις αγγλοσαξονικές χώρες, να υπάρχει ένα ελάχιστο επίπεδο κατάκτησης Προσδοκώμενων Μαθησιακών Αποτελεσμάτων, που θα συνοδεύεται από μια ελάχιστη διδακτέα ύλη για τους πολλούς και από εκεί και πέρα τα «καλά» σχολεία να εμπλουτίζουν τη διδακτέα ύλη με επιπλέον κεφάλαια, καλύπτοντας ένα αντικείμενο σε μεγαλύτερο βάθος και με μεγαλύτερη επιστημονική πληρότητα;»,
Θυμίζοντας δε ότι από φέτος στο Γυμνάσιο η ύλη χωρίζεται πλέον σε υποχρεωτικό και προαιρετικό μέρος, θέτει το ερώτημα:
«Μήπως τελικά αυτός ο σχεδιασμός οδηγεί στο να μη διδάσκεται – και με τη βούλα – ενιαία ύλη σε όλους;»
Παράλληλα επισημαίνει και μια σειρά τραγελαφικά που μπορεί να προκύψουν στην εφαρμογή του μέτρου, όπως ότι οι εκπαιδευτικοί θα επιλέξουν βιβλίο μέχρι τον Φεβρουάριο του 2026, όμως αυτό θα διδαχθεί από τον Σεπτέμβριο του 2027, άρα είναι πολύ πιθανό να διδάξουν το βιβλίο στην τάξη άλλοι εκπαιδευτικοί από αυτούς που το επέλεξαν.
Ένας αναπληρωτής που πάει σε 3 σχολεία θα κληθεί να διδάξει πιθανώς 3 διαφορετικά εγχειρίδια, άλλο ανά σχολείο, χωρίς μάλιστα ο ίδιος να έχει επιλέξει κανένα!
Αν ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς μιας ειδικότητας υπάρχει διχογνωμία, θα καλείται ο διευθυντής να βγάλει «το φίδι από την τρύπα», που μπορεί π.χ. ο ίδιος να είναι φιλόλογος και να πρέπει να επιλέξει το βιβλίο της Φυσικής…

Σημειώνεται επίσης ότι για τα ΕΠΑΛ δεν προβλέπονται ούτε νέα αναλυτικά προγράμματα, ούτε νέα βιβλία, ούτε εκσυγχρονισμός των εργαστηρίων, απολύτως τίποτα.
Κι ας είναι απαρχαιωμένα τα βιβλία: Ορισμένα στον πρόλογό τους αναφέρονται ακόμα στα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (ΤΕΕ), που καταργήθηκαν το 2006, ή στο μάθημα «Αρχές Οργάνωσης Διοίκησης», που εξετάζεται πανελλαδικά, χρησιμοποιούνται παραδείγματα με …δραχμές, στο δε μάθημα «Σύγχρονο Περιβάλλον Γραφείου» γίνεται αναφορά σε υπερσύγχρονες συσκευές όπως telex και fax…
Καταλήγοντας η ΕΛΜΕ Πειραιά τονίζει πως:
«Είναι μαθηματικά βέβαιο ότι το λεγόμενο «πολλαπλό βιβλίο» δεν είναι καν πολλαπλό, αφού θα παραμένει ΕΝΑ στο επίπεδο του μαθητή και του σχολείου. Αντίθετα, θα διαφοροποιείται από σχολείο σε σχολείο και από γειτονιά σε γειτονιά, και τελικά θα βαθύνει την κατηγοριοποίηση με ταξικά κριτήρια στο δημόσιο σχολείο».
Πηγή: 902.gr