Γερμανία: Απειλούνται πάνω από 400 χιλιάδες θέσεις εργασίας έως το 2030!

Κύμα απολύσεων έχουν προαναγγείλει οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες για να επενδύσουν σε ηλεκτροκίνηση και αυτόνομη οδήγηση, αλλά και εξαιτίας της αυτοματοποίησης

«Πρέπει να κερδίζουμε σαφώς περισσότερα χρήματα από τα αυτοκίνητά μας για να μπορέσουμε να επενδύσουμε στο μέλλον […] Οι νέοι ανταγωνιστές μας σε ΗΠΑ και Κίνα έχουν «γκαζώσει» πολύ και πρέπει να καταβάλουμε απίστευτη προσπάθεια για να πιάσουμε το ρυθμό».

Με αυτές τις ξεκάθαρες κουβέντες για τους νόμους του κέρδους και του ανταγωνισμού στον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής, ο επικεφαλής της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας «Volkswagen» (VW), Χέρμπερτ Ντις, ανακοίνωσε τον περασμένο Μάρτη μπροστά σε 20.000 υπαλλήλους του τα σχέδια του ομίλου να καταργήσει 5.000 – 7.000 θέσεις εργασίας έως το 2023.

Γερμανία: Απειλούνται πάνω από 400 χιλιάδες θέσεις εργασίας έως το 2030
Η VW ανακοίνωσε πως θα πιάσει το στόχο για 1 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα το χρόνο, δυο χρόνια νωρίτερα!

Τα λόγια του αποτυπώνουν γλαφυρά πως η εξέλιξη της τεχνολογίας, αντί να συμβάλει στη βελτίωση της ζωής και των εργασιακών συνθηκών, στη μείωση του εργάσιμου και αύξηση του ελεύθερου χρόνου, στην αύξηση μισθών και δικαιωμάτων, στον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής αποτελεί «απειλή» για τους εργαζόμενους.

Πολύ περισσότερο, οι εργαζόμενοι καλούνται να θυσιαστούν για τις επενδύσεις, τον ανταγωνισμό, τα κέρδη.

Μέσα στο 2019, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες – η μια πίσω από την άλλη, σαν ντόμινο – ανακοίνωσαν χιλιάδες απολύσεις η καθεμιά. Παράλληλα, ζητούν μέτρα στήριξης (και τα παίρνουν) από τη γερμανική κυβέρνηση μεγάλου συνασπισμού Χριστιανοδημοκρατών/Χριστιανοκοινωνιστών (CDU/CSU) – Σοσιαλδημοκρατών (SPD), ενώ ορισμένες επεκτείνονται με επενδύσεις σε άλλες χώρες (π.χ. Κίνα, Τουρκία κ.α.).

Κινδυνεύουν σχεδόν οι μισές θέσεις εργασίας

Η «στροφή» των επιχειρηματικών ομίλων της αυτοκινητοβιομηχανίας προς την ηλεκτροκίνηση θα οδηγήσει στην κατάργηση έως και 410.000 θέσεων εργασίας στη Γερμανία μέχρι το 2030, επισημαίνουν σύμβουλοι της κυβέρνησης σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας «Handelsblatt».

Γερμανία: Απειλούνται πάνω από 400 χιλιάδες θέσεις εργασίας έως το 2030
Γερμανία: Απειλούνται πάνω από 400 χιλιάδες θέσεις εργασίας έως το 2030

Μόνο στην παραγωγή κινητήρων και κιβωτίων ταχυτήτων, περίπου 88.000 θέσεις εργασίας θα κινδυνεύσουν, σύμφωνα με το δημοσίευμα, που επικαλείται έκθεση της Εθνικής Πλατφόρμας για το Μέλλον της Κινητικότητας (NPM), μιας επιτροπής που συμβουλεύει τη γερμανική κυβέρνηση.

Οι μηχανές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελούνται από λιγότερα μέρη και απαιτούν λιγότερη συντήρηση σε σχέση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, γεγονός που θα οδηγήσει σε απολύσεις, ανέφερε η έκθεση.

Παράλληλα, η παραγωγή οχημάτων θα αυτοματοποιηθεί ακόμα περισσότερο και δεν θα διατηρηθεί το σημερινό επίπεδο θέσεων εργασίας, ανέφερε σύμφωνα με τη «Handelsblatt» ο πρόεδρος της NPM, Χένινγκ Κάγκερμαν.

Το 2018, η απασχόληση στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έφτασε τους 834.000 εργαζομένους – το υψηλότερο επίπεδο από το 1991 – δηλαδή σχεδόν οι μισές θέσεις εργασίας κινδυνεύουν.

Γερμανία: Απειλούνται πάνω από 400 χιλιάδες θέσεις εργασίας έως το 2030! «Ντόμινο» απολύσεων, «μερικής συνταξιοδότησης», μερικής απασχόλησης

Τους προηγούμενους μήνες έχει σημειωθεί ένα ντόμινο ανακοινώσεων για απολύσεις και σταδιακή κατάργηση θέσεων εργασίας από όλες τις μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες – «Volkswagen», «Daimler», «Audi», «Opel» – με την αιτιολόγηση της ηλεκτροκίνησης.

Στη VW η σταδιακή κατάργηση επιπλέον 5.000 – 7.000 θέσεων εργασίας έως το 2023 θα γίνει – σύμφωνα με τον όμιλο – εξαιτίας της αυτοματοποίησης ορισμένων εργασιών, αλλά και εξαιτίας των …επενδύσεων που προτίθεται να κάνει στην ηλεκτροκίνηση, στην ψηφιοποίηση και την αυτόματη οδήγηση.

Πρόκειται για το δεύτερο «πρόγραμμα λιτότητας» που εφαρμόζει ο όμιλος από το 2016 – με τη σύμφωνη γνώμη του επιχειρησιακού «σωματείου» – προβλέποντας την κατάργηση 30.000 θέσεων εργασίας παγκοσμίως, από τις οποίες οι 23.000 στη Γερμανία.

Η κατάργηση των θέσεων εργασίας θα γίνει μέσω της «μερικής συνταξιοδότησης» εργαζομένων που απέχουν τουλάχιστον τρία χρόνια έως τη συνταξιοδότηση και οδηγεί σε μείωση των τελικών τους αποδοχών.

Γερμανία: Απειλούνται πάνω από 400 χιλιάδες θέσεις εργασίας έως το 2030

Η επιχείρηση υπολογίζει πως μέχρι το 2023 στη «μερική συνταξιοδότηση» θα μπορούν να ενταχθούν 11.000 υπάλληλοί της.

Με τις περικοπές, την αυτοματοποίηση ορισμένων εργασιών και τον περιορισμό των μοντέλων VW, τα κέρδη του ομίλου θα αυξηθούν κατά 5,9 δισ. ευρώ το χρόνο, ανακοίνωσε ο όμιλος στους εργαζόμενους, ενώ ταυτόχρονα:

«H παραγωγικότητα στα εργοστάσια θα πρέπει να αυξηθεί κατά 5% το χρόνο, ώστε να σημειωθεί αύξηση κερδών και περιθωρίου κέρδους».

Ο Χ. Ντις πρόσθεσε ότι βλέπει «ακόμη μεγαλύτερους κινδύνους να έρχονται», καθώς ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο χρειάζεται κατά 30% λιγότερους εργαζόμενους για να κατασκευαστεί σε σχέση με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης.

«Σε αυτό θα είναι δύσκολο να προσαρμοστούμε μόνο με πρόωρη μερική συνταξιοδότηση»,

είπε, προσθέτοντας ότι αυτό ισχύει τόσο για τους εργαζόμενους στην παραγωγή όσο και στη διοίκηση.

Και σαν κερασάκι στην τούρτα, δεν δίστασε να αναφερθεί στην κλιματική αλλαγή, δείχνοντας την κατανόησή του για τις μαθητικές κινητοποιήσεις «της Παρασκευής», που εκφράζουν το φόβο για το μέλλον του πλανήτη μας!

«Πρέπει και θέλουμε να συμβάλουμε στον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη»,

είπε μιλώντας στους μελλοντικούς άνεργους υπαλλήλους του…

Αντίστοιχα, ο όμιλος «Daimler» («Mercedes Benz» κ.ά.) ανακοίνωσε το Νοέμβρη πως θα καταργήσει τουλάχιστον 10.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως μέσα στα επόμενα χρόνια, προκειμένου να μειώσει το εργασιακό «κόστος» και να επενδύσει στην ηλεκτροκίνηση.

Οι θέσεις εργασίας αφορούν σε πρώτη φάση το διοικητικό προσωπικό και με την κατάργησή τους ο όμιλος προσδοκά να «εξοικονομήσει» περίπου 1,4 δισ. ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια.

Από τους περίπου 300.000 εργαζόμενους της «Daimler», οι 175.000 είναι στη Γερμανία.

Όπως σημείωσε ο επικεφαλής του Τμήματος Προσωπικού του ομίλου, Βίλφριντ Πορτ,

«Ο κλάδος της αυτοκίνησης βρίσκεται ενώπιον των μεγαλύτερων αλλαγών στην ιστορία του»

και η ηλεκτροκίνηση απαιτεί μεγάλες επενδύσεις.

Ο ίδιος τόνισε ότι οι περικοπές προσωπικού θα επιδιωχθεί να γίνουν με προγράμματα «οικειοθελούς αποχώρησης» ή «οικειοθελούς μείωσης του εργάσιμου χρόνου».

Κύμα απολύσεων λόγω «επιβράδυνσης» της γερμανικής οικονομίας

Επίσης, η «Audi» ανακοίνωσε την κατάργηση 9.500 θέσεων εργασίας και τη δημιουργία 2.000 νέων, στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης και των ψηφιακών εφαρμογών.

Πριν από λίγες μέρες, η «Opel» ανακοίνωσε πως σχεδιάζει να περικόψει έως και 4.100 θέσεις εργασίας (εργοστάσια Ρουσελσχάιμ, Αϊζεναχ και Καϊζερσλάουτερν), τις μισές μέσω προγράμματος εθελουσίας εξόδου έως το 2025.

Οι άλλες μισές θέσεις θα περικοπούν σε δύο φάσεις μέχρι το 2029.

«Η συμφωνία», σημείωσε ο επικεφαλής της «Opel», Μίχαελ Λοσέλερ, «θα βελτιώσει σημαντικά την ανταγωνιστικότητά μας».

Η «Opel» απασχολεί σήμερα 30.000 εργαζόμενους, εκ των οποίων περισσότεροι από 16.000 στη Γερμανία.

Άλλες 5.000 θέσεις στη Γερμανία ανακοίνωσε πως θα καταργήσει η αμερικανική «Ford», μέσω «οικειοθελών αποχωρήσεων» και «πρόωρης συνταξιοδότησης».

Στόχος του ομίλου είναι μέσω των περικοπών η «εξοικονόμηση» τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ που θα εξασφαλίσει, όπως λέει, την ανταγωνιστικότητά του στην Ευρώπη.

Η «Ford» έχει περίπου 24.000 εργαζόμενους στη Γερμανία, και συγκεκριμένα 18.000 στην Κολωνία, 6.000 στο Σααρλούις και 200 στο Ααχεν, αναμένεται δε ότι όλα τα εργοστάσια θα επηρεαστούν από τις απολύσεις.

Επιπλέον, απασχολεί εργαζόμενους μέσω εργολαβικών εταιρειών, των οποίων ο αριθμός είναι αδιευκρίνιστος.

Στόχος 1 εκατ. σταθμοί φόρτισης

Παράλληλα, οι επιχειρηματικοί όμιλοι απολαμβάνουν όλο και περισσότερο κρατικό χρήμα, προνόμια και φοροαπαλλαγές, τόσο για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση όσο και συνολικά για την ενεργειακή μετάβαση.

Η γερμανική κυβέρνηση με ένα ολόκληρο πακέτο μέτρων – και χρήματα του γερμανικού λαού – «θωρακίζει» τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία στον παγκόσμιο ανταγωνισμό και προωθεί τις πωλήσεις γερμανικών ηλεκτρικών οχημάτων.

Έτσι τίθεται ο στόχος η Γερμανία να αποκτήσει 1 εκατ. σταθμούς φόρτισης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2030, ανακοίνωσε πριν λίγους μήνες η καγκελάριος, Αγκελα Μέρκελ, προσθέτοντας ότι σήμερα η Γερμανία διαθέτει μόλις 20.000 δημόσιους σταθμούς φόρτισης.

Ο Στέφαν Βάιλ, πρωθυπουργός του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας, όπου εδρεύει η «Volkswagen», έχει τονίσει ότι μέχρι το 2021 θα πρέπει να δημιουργηθούν 100.000 τέτοιοι σταθμοί στο κρατίδιο και να απλοποιηθεί η νομοθεσία περί ιδιοκτησιακού καθεστώτος, ώστε να κατασκευαστούν περισσότεροι δημόσιοι και ιδιωτικοί σταθμοί φόρτισης.

«Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται ενώπιον πολύ απαιτητικών καιρών και χρειάζεται ενεργή συμμετοχή εκείνων που χαράσσουν πολιτική»,

σχολίασε.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν ενδεικτικό παράδειγμα για το πώς τα επιστημονικά και τεχνολογικά επιτεύγματα – και μάλιστα σε μια από τις πιο προηγμένες καπιταλιστικές χώρες – τα οποία αυξάνουν την παραγωγικότητα της εργασίας, μετατρέπονται σε καταστροφικές δυνάμεις για την κοινωνία στα «χέρια» του κεφαλαίου.

Απολύσεις
Γερμανία: Απειλούνται πάνω από 400 χιλιάδες θέσεις εργασίας έως το 2030

Αντί να μειώνεται ο γενικός εργάσιμος χρόνος, αυξάνεται η εντατικοποίηση όσων εργάζονται, ενώ συνυπάρχει και άλλοτε διογκώνεται η «δεξαμενή» των ανέργων.

Οι μισθοί καθηλώνονται ή και μειώνονται, συνολικά τα εργατικά δικαιώματα συμπιέζονται, αυξάνεται η ηλικία συνταξιοδότησης και οι επιχειρηματικοί όμιλοι καθορίζουν – με βάση τα κέρδη – τι θα παραχθεί, αν θα παραχθεί, πού και με τι όρους.

Ε. Μ.

Πηγή: Ριζοσπάστης

Print Friendly, PDF & Email
(Visited 122 times, 1 visits today)
Back2Top